Ring til Lotte på 53 35 84 81

PRESSEMEDDELELSE – Den skal være målrettet

En pressemeddelelse skaber værdi for din virksomhed, da du bliver synlig. Din tekstforfatter kan bedst lave den med din medvirken, og du skal nok få spørgsmål om de vigtige ting, som skal med, og som du får eksempler på her i teksten.

Her får du hjælp til det, en pressemeddelelse skal indeholde: En nyhed, direkte tale, resumé med hv-spørgsmål, fakta, personlige udtalelser, den lokale vinkel, billeder, hvordan du har bygget din virksomhed op, længden af din pressemeddelelse og kontakten mellem dig og avisen.

Send en mail til Lotte Nygaard, hvis du ikke vil skive den selv.

Den spændende nyhed til pressemeddelelsen

En pressemeddelelse er beregnet til særlige anledninger eller usædvanlige nyheder. Lad os sige, at din virksomhed skal åbne en ny afdeling. Så er det vigtigste budskab “Din virksomheds navn åbner ny afdeling”. Det skal stå først.

Her får du nogle emner, der egner sig til pressemeddelelser. En vigtig person har 25-års-jubilæum eller lignende. Virksomheden ansætter eller afskediger en hel flok medarbejdere.

Send mig en mail på L8@ L8-dengodehistorie.dk, hvis du vil have hjælp til din historie.

Brug direkte tale som i eksemplet herunder:

– Det er vigtigt, at nyheden er aktuel, så send pressemeddelelsen så tæt på begivenheden som muligt. Dog skal redaktøren have lidt margin, så han eller hun kan sætte den i, når det passer både avisen og dig, udtaler indehaver af L8 – den gode historie, Lotte Nygaard.

Byg din pressemeddelelse op efter nyhedstrekanten

Resumé

Brug gerne hv-spørgsmål i resuméet.

  • Hvilken virksomhed drejer det sig om?
  • Handler det eksempelvis om åbningen af en ny afdeling, må du oplyse, om der er reception.
  • På hvilken dato, på hvilket klokkeslæt, og på hvilken adresse, finder den sted?
  • Hvem er inviteret?
  • Og hvad skal der ske ved receptionen?

Fakta til pressemeddelelsen

Mere om receptionen kan uddybes med flere spørgsmål. Hvad sker der efter åbningen? Her kan du nævne den kommende afdelings åbningstider. Hvorfor har din virksomhed behov for at udvide?

Aviser lever blandt andet af at sælge annoncer og kan derfor finde på at skære i de detaljerede oplysninger som klokkeslæt og underholdning. Efter deres mening kan du bare tegne en annonce. De begrænser i øvrigt sælgende oplysninger mest muligt, da journalister skal være objektive.

Det kan være relevant at oplyse, hvor mange ansatte der er i din virksomhed, hvornår den blev grundlagt, hvor hovedkontoret er, og – hvis du vil ud med det, din omsætning eller dit seneste resultat.

Personlige udtalelser i din pressemeddelelse

– For at gøre pressemeddelelsen mere levende, kan du så tidligt som muligt komme med citater fra dig eller dine medarbejdere, vejleder Lotte Nygaard.

Det fremmer læsernes interesse, når du bruger direkte tale:
…, udtaler den 48-årige direktør…
…, supplerer medarbejder…

Det er desuden godt at kende din alder, dit for- og efternavn samt din stilling, så folk kan se, hvem du er.

Husk at spørge dine kilder, om du må citere dem. Ellers risikerer du at lære på den hårde måde, at det måtte du ikke.

Lokal vinkel til pressemeddelelse

Når du skal have skrevet en pressemeddelelse, bør du have et bestemt medie og deres læsere i tankerne, så pressemeddelelsen kan blive relevant for målgruppen.

Læsere er interesserede i en lokal vinkel, så hvis noget i din historie har med mediets lokalområde at gøre, vil du lettere få bragt din pressemeddelelse. Det kan være, du har åbnet en forretning der, eller at du er født og opvokset i området.

Find hjælpen til din målrettede pressemeddelelse her.

Fang læserne med billeder til pressemeddelelsen

Et billede er blikfang, så vedlæg to-tre gode billeder, der viser noget om den aktuelle begivenhed. Det er vigtigt, at du oplyser for- og efternavn på de personer, der er på fotoet, samt hvad der foregår. Angiv også for en sikkerheds skyld fotografens navn! Din billedtekst vil fange læseren og eventuelt anerkende fotografen.

Første billede placeres så højt oppe som muligt for at lokke læsere til.

Hvordan har du bygget din virksomhed op?

Folk vil gerne læse en historie, så derfor er det interessant, hvordan du har arbejdet dig op. Hvilke udfordringer og successer har du haft? Har din uddannelse betydning for dit nuværende virke?

Det her er ekstra viden, som kan beskæres nedefra. Det er sådan, pressemeddelelser skal kunne afkortes. Både redaktøren og læserne beskærer nedefra.

Hvor kort skal din pressemeddelelse være?

Den her tekst er ikke en pressemeddelelse. Den er beregnet til at blive fundet af Google. Derfor skal den have vis længde.

En pressemeddelelse kommer allernådigst i aviserne, og der er kun lidt plads til hver enkelt historie, så hold din pressemeddelelse på 2-300 ord. Her får du en god ledetråd, som stammer fra en erfaren redaktør:

– Det er læsernes fritid, du bruger.

Husk lokkende mellemrubrikker

Dine mellemrubrikker, altså dine underoverskrifter, skal guide læserne, så de kan hoppe ned til et særligt interessant afsnit. Mellemrubrikkerne skal give en forsmag på afsnittet og samtidig lokke læserne til at læse det.

Ring på 53 35 84 81, og aftal et besøg på Rønnebærvej 33 i Hobro.

Kontakten mellem dig og avisen

Før du sender din historie, er det en god idé at ringe til redaktøren og aftale, hvornår din pressemeddelelse kommer. Du kan spørge, hvornår der er plads til at bringe den. Så sender du pressemeddelelsen på e-mail. Sørg for, at din overskrift er fængende, for så er der størst chance for, at de vil bringe den.

Del billederne i stedet for at vedhæfte dem. På den måde fylder du ikke redaktørens indbakke.

Med dine kontaktoplysninger kan redaktøren få fat på dig. Måske er der noget, der skal uddybes.

Eksempelvis:

Husk logo.
L8 – den gode historie
v/ Lotte Nygaard
Rønnebærvej 33
9500 Hobro
Mobil: 53 35 84 81
E-mail: L8-dengodehistorie.dk

Kontakt mig her, hvis du vil have hjælp til at få skrevet din pressemeddelelse.

Kontakt Lotte Nygaard

L8 – den gode historie
Rønnebærvej 33
9500 Hobro

 

Mobil: 53358481
CVR: 38518283
L8@L8-dengodehistorie.dk